Ved å nå ut til passive jobbsøkere kan du potensielt rekruttere kompetansen du trenger, fremfor å vente på at kandidatene først kontakter deg. Dette kalles også for omvendt rekruttering, og er høyaktuelt for dagens bedrifter.
Mange bedrifter synes det er vanskelig å finne kandidater med ønsket kompetanse under rekruttering. Det er heller ikke uvanlig at responsen på stillingsutlysninger er laber, spesielt dersom du har behov for spesialkompetanse.
Store deler av den norske arbeidsstyrken består av nettopp passive jobbsøkere. Dette er kandidater som ikke leter aktivt etter ny jobb, og som gjerne er fornøyde i dagens stilling. De kan likevel være åpne for et jobbskifte om den riktige arbeidsplassen dukker opp.
Utfordringen er å nå ut til de passive jobbsøkerne. Kampen om de beste hodene er ofte stor, og det er i mange bransjer arbeidstakers marked.
Før du begynner søket etter de passive jobbsøkerne, er det viktig å starte med en jobbanalyse. Hva går stillingen ut på? Hvilken kompetanse trengs? Og hva slags egenskaper bør kandidaten besitte?
Uten å vite svaret på disse spørsmålene, er det også vanskelig å vite nøyaktig hva du leter etter.
Siden mange av dagens ansatte allerede er fornøyde med den jobben de har, er det viktig å fokusere på arbeidsgiverprofilering, også kjent som employer branding. Kort fortalt betyr dette at du aktivt jobber for å synliggjøre bedriftens fordeler.
Formålet med profilering av eget brand er at potensielle kandidater skal få øynene opp for bedriften som arbeidsplass. Skal du klare kunststykket å gjøre bedriften attraktiv for de beste kandidatene, må du først vite hva kandidatene er på jakt etter.
Lønn er ikke det eneste som er viktig for ansatte. For mange er spennende arbeidsoppgaver, selskapskultur og arbeidsmiljø minst like viktig. Ved å finne ut hva dine drømmekandidater vektlegger, kan du profilere bedriften din på en best mulig måte.
Employer branding handler i stor grad om å optimalisere selskapets renommé. Dette kan blant annet oppnås gjennom strategisk og målrettet arbeid, blant annet i kanaler som LinkedIn.
Det finnes mange smarte verktøy og metoder, som for eksempel sponset innhold eller bruk av målrettede annonser. Husk på at det som regel ikke er nok å bare sende ut en e-post i ny og ne, eller å bruke verktøy som InMail på LinkedIn.
Med riktig fremgangsmåte vil du etter hvert begynne å skaffe varme leads. Aktuelle kandidater bør optimalt sett havne på en landingsside eller lignende, slik at de kan fylle ut et skjema. Om du får kontaktopplysningene til drømmekandidatene dine, er dette gull verdt!
Dersom du jobber jevnt og trutt med employer branding og skaffer leads, kan du på sikt bygge opp en verdifull pipeline av aktuelle kandidater. Fordelen med dette er at du har et utvalg kandidater tilgjengelig så snart et rekrutteringsbehov melder seg.
Det er viktig å merke seg at kandidatene i pipeline må tas vare på. Du kan for eksempel kontakte dem jevnlig slik at de ikke glemmer merkevaren din.
Jo mer kjent og attraktivt ditt brand er, jo større pipeline av kandidater kan du regne med å få. For mange bedrifter er det ønskelig med en stor kandidatbase, slik at de slipper å bruke tid på å lete frem talentene de trenger når behovet melder seg.
Det å bygge seg opp en pipeline av potensielle kandidater er ikke gjort i en håndvending. Som regel trengs det målrettet og systematisk arbeid over tid for å nå ut til passive jobbsøkere som besitter etterspurt kompetanse.
Når du skal markedsføre et produkt krever det ofte måneder med annonsering, innhold og kampanjer før folk får et forhold til merkevaren. Det samme gjelder når du skal «markedsføre» bedriften din for potensielle ansatte.
Det tar kort og godt tid, og det kreves en god dose tålmodighet om du skal lykkes.
Employer branding og prosessen med å nå passive jobbsøkere kan være tid- og ressurskrevende, og mange bedrifter ønsker derfor hjelp. Vi i Admira har spesialisert oss på rekruttering av passive jobbsøkere, og har løsningene du trenger.
Vi sørger for kandidattilstrømning, og finner kandidatene med kompetansen du har behov for. Dette gjør vi blant annet gjennom prospektering på LinkedIn og ved å booke kandidater til intervju. Underveis rapporterer vi og lager lister over potensielle kandidater.
Du kan få hjelp i et begrenset tidsrom, eller over en lengre periode – alt etter hva du ønsker.
Mange av kundene våre har tidligere forsøkt å rekruttere gjennom annonsering uten hell. Det er også mange som er i en bransje med stor konkurranse om de beste talentene. Uansett årsak, hjelper vi deg med å nå kandidatene du så sårt trenger.